Rettigheder som mobilkunde

Dine rettigheder som mobilkunde handler om klare regler for abonnementer, køb og reklamation.

Undgå fælder og lær dine muligheder at kende.

Læsetid: 3 min.Opdateret: 9. september 2025

Dine rettigheder som mobilkunde

Som mobilkunde i Danmark har du en række rettigheder, der skal sikre gennemsigtighed, fair vilkår og tryghed, når du køber et mobilabonnement eller en telefon. Her får du et samlet overblik over de vigtigste regler om abonnementer, binding, opsigelse, persondata og lidt om køb af mobiltelefon.

 

Rettigheder som mobilkunde

 

Fortrydelsesret

Køber du en mobiltelefon eller et abonnement via nettet eller telefonisk, har du 14 dages fortrydelsesret. Fristen løber fra dagen efter, du har modtaget varen eller abonnementet er blevet aktiveret. Hvis du samtykker til, at abonnementet sættes i drift inden fristen udløber, kan din fortrydelsesret bortfalde. Udnytter du fortrydelsesretten, skal udbyderen refundere beløbet inden for 14 dage.

 

Bindingsperiode og opsigelse

Et mobilabonnement må højst have en bindingsperiode på 6 måneder. Allerede efter 5 måneder har du ret til at opsige det med 1 måneds varsel. Nogle udbydere tilbyder dog kortere binding eller helt abonnementer uden binding. Vær opmærksom på den samlede mindstepris i bindingsperioden, som skal fremgå tydeligt, inden du indgår aftalen.

 

Klar information og priser

Din mobiludbyder skal give dig tydelige og fyldestgørende oplysninger om dit abonnement, inden du binder dig. Det gælder bl.a. pris, betalingsvilkår, leveringsbetingelser, opsigelsesregler og roaming. Oplysninger om kampagnetilbud, gebyrer og tillæg skal også fremgå, så du kan sammenligne og træffe et informeret valg.

 

Roaming i EU

Bruger du mobilen i andre EU-lande, har du som udgangspunkt ret til at benytte abonnementet uden ekstra roamingtillæg – kendt som ”Roam Like at Home”. Dit forbrug i EU afregnes altså som i Danmark. Der kan dog være særlige fair use-begrænsninger, og hvis du opholder dig meget længe i udlandet, kan udbyderen opkræve et tillæg. Bemærk også, at det ikke er alle abonnementer, der inkluderer roaming; spørg din udbyder, hvis du er i tvivl.

 

Beskyttelse af dine persondata

Dit teleselskab indsamler og behandler oplysninger om dig. Som kunde har du ret til:

  • Indsigt: At få oplyst, hvilke data selskabet har om dig, og få en kopi af dem.
  • Rettelse og sletning: At få urigtige oplysninger rettet og i visse tilfælde slettet.
  • Dataportabilitet: At få dine oplysninger udleveret i et format, du kan tage med til en anden udbyder.

Læs mere om dine rettigheder hos Datatilsynet.

 

Køb af mobil og reklamationsret

Køber du en mobiltelefon hos en forhandler, har du 2 års reklamationsret. Det betyder, at du kan klage over fejl og mangler, der var til stede ved leveringen, eller som viser sig inden for de 2 år. Klagen skal rettes til butikken, hvor du har købt telefonen. Du kan have krav på reparation, ombytning eller i særlige tilfælde pengene retur.

 

Hvor kan du få hjælp?

  • Din udbyder: Start altid med at kontakte dit teleselskab.
  • Forbrug.dk: Rådgiver om forbrugerrettigheder og mobilabonnementer.
  • Mæglingsteamet for Forbrugerklager: Hvis du og udbyderen ikke kan blive enige, kan du klage her.
  • Digitaliseringsstyrelsen: For spørgsmål om rettigheder.

 

Spørgsmål og svar om Rettigheder som mobilkunde

Har jeg 14 dages fortrydelsesret på mobilabonnement?

Ja, ved køb online eller telefonisk har du 14 dages fortrydelsesret fra dagen efter modtagelse/aktivering. Udbyderen skal tilbagebetale inden 14 dage, hvis du fortryder rettidigt.

Hvornår kan fortrydelsesretten bortfalde?

Hvis du udtrykkeligt samtykker til, at abonnementet tages i brug før fristens udløb, kan fortrydelsesretten bortfalde for den del, der er leveret.

Hvor længe må et mobilabonnement binde mig?

Bindingsperioden må maksimalt være seks måneder. Mindstepris og vilkår i bindingen skal fremgå tydeligt før aftalen indgås.

Hvad er opsigelsesvarslet efter binding?

Efter bindingsperioden kan du frit opsige med højst én måneds varsel. Nogle abonnementer tilbyder kortere varsel eller ingen binding.

Hvilke oplysninger skal udbyderen give før aftale?

Du har krav på klare oplysninger om pris, betaling, levering, opsigelse, eventuel roaming, gebyrer og samlede minimumsomkostninger, så du kan træffe et informeret valg.

Hvad gør jeg ved en defekt mobiltelefon?

Du har to års reklamationsret. Kontakt altid forhandleren først for reparation, ombytning, afslag i pris eller i særlige tilfælde ophævelse.

Hvilke persondata-rettigheder har jeg hos udbyderen?

Du har ret til indsigt, kopi, rettelse af urigtige data og i visse tilfælde sletning. Dataportabilitet kan bruges til at flytte data til en anden udbyder.

Gælder ”Roam Like at Home” i EU?

Som udgangspunkt betaler du hjemmetakster i EU. Fair use-grænser og langvarigt udlandsforbrug kan udløse tillæg. Tjek altid dine abonnementsvilkår.

Hvor kan jeg klage eller få hjælp?

Start hos udbyderen. Få vejledning hos Forbrug.dk. Kan I ikke blive enige, kan du kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Persondata-spørgsmål håndteres af Datatilsynet.

Artiklen er udarbejdet for at give dig et klart overblik over dine rettigheder som mobilkunde i Danmark.